HTML

Kommunikációelmélet

Ez a blog azért jött létre, hogy a modern kommunikáció elméleti témákban építő jellegű vitákat tudjanak lebonyolítani a hozzászólók.

Friss topikok

Szakrális kommunikáció

2011.09.30. 19:46 KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET

     Takáts Éva: Zarándoklat (www.takatseva.hu)

 

   A cím egyeseknek talán szokatlan, másoknak egyenesen riasztó, vagy tudománytalan lehet, de létezik a kommunikációnak, mint tudománynak  ezen területe is.

    Az elearning.ektf.hu oldalon lévő interaktív tananyag fejezetei közül én az általános és személyközi kommunikációs modelleket választottam feldolgozásra. Ezek a modellek leegyszerűsített formában jelenítik meg a kommunikáció legszükségesebb elemeit, formáit, érvényességi területeit. Miért van ennyiféle modell? Nyilván kommunikációnk is sokféle van, illetve a tudományos fejlődés is hozott mindig új szempontokat. A modellek sokféleségén gondolkodva kezdett el érdekelni, hogy létezik-e olyan kommunikációs modell, amely az ember és a transzcendens (hétköznapi tapasztaláson túli létező) kommunikációjára vonatkozik? Amint a címből kiderül, a válasz: igen.

   A kommunikációval foglalkozó tudományterület sokfelől közelíti meg ezt a fajta interakciót, amelyek közül én most kettőt választottam, mert ezekhez a témákhoz találtam jó szakirodalmat, illetve ezeket tartottam különösen érdekesnek.

   Az első közelítés a transzcendens és a személy közötti kommunikációra vonatkozik. Ezen belül a tudomány elsősorban a befogadói (vevői) oldalt tudja vizsgálni, mint a szent, a transzcendens érzékelését, észlelést, ennek típusait, céljait, módjait. A témával foglalkozók felvetik, hogy attól függetlenül, hogy létezik- e a transzcendens valóság az „Isten-probléma” bizonyosan létezik. Az ember kommunikál Istenével, és ez az interakció „nem akar kihalni” az emberi kultúrából, következésképpen itt az ideje, hogy a tudomány is foglalkozzon ezzel a kérdéssel. (Vö. Quentin J. Shultze: Az „Isten-probléma” a kommunikációkutatásban, In.: Szakrális kommunikáció, Szerkesztette: Korpics Márta, P. Szilcz Dóra;Typotex Kiadó) A „Szent Másik” és az ember közötti kommunikáció megértését, modellezését persze több dolog nehezíti:  A kutatások során használatos fogalmaink foglaltak, jelentésekkel telítettek, tehát vagy újakat kell létrehozni, vagy meg kell tisztítani a régieket. A kutatás átterjeszkedik más tudományterületekre, mint például pszichológia, néprajz, társadalomkutatás. A kutatás témája előítéleteket hordoz magában (Negatív: a „Szent Másikkal” kommunikáló ember csak a modern kor előtti irracionális létező. Pozitív: Isten bizonyosan létezik és beszél hozzám.)

  Foglalkoznak a témával magyar kutatók is, például Horányi Özséb és köre, akinek kommunikációs modellje megtalálható a kommunikációelmélet elektronikus tananyagában is. Horányi saját szakkifejezéseket használ, ami az elején megnehezíti a megértést, de mivel következetesen használja ezeket, egy idő után könnyen érthetővé válnak. Elmélete a participációs (részesedésen, együttműködésen alapuló) modell, amely nem vizsgálja a kommunikátort vagy a kommunikációs eszközöket, hanem a befogadóra összpontosít. A kommunikáció szerinte nem más, mint az emberrel kapcsolatos közvetítők, ágensek (pl. szem az érzékelésre és kéz a beavatkozásra) együttműködése, részesedése egy problémamegoldás során. Az ágensek, a közvetítők csak akkor észlelnek valamit, ha ehhez előzetes tudásuk, felkészültségük van. Innen nézve a szakrális kommunikáció az egyén felől egy érzés, észlelet, amelyet annak átélője felkészültsége, ágenseinek kódjai alapján isteninek, transzcendensnek tart. Az ágensek, a közvetítők felkészültségét több dolog is biztosíthatja, pl. az egyházi nevelés, szocializáció, stb.… Nagyon érdekes kutatási területeken mozognak a Horányi Özsébbel együtt dolgozó kutatók, ilyen például Korpics Márta, aki a zarándoklatokat vizsgálja, mint a vallási élmény (szakrális kommunikáció) fontos helyszínét, eszközét. (Vö. www.ozseb.horanyi.hu )

   A szakrális kommunikáció egy másik szempontja azt vizsgálja, hogy miképpen nyilatkozhat meg Isten titka a különféle kommunikációs csatornák közvetítésében? Mit jelent és hogyan működik a modern kor virtuális gyülekezete? Az amúgy is nehezen megfogható Isten-ember kommunikáció közvetíthető e? Ezzel a témával kapcsolatban a Médiakutató című lap 2010. évi őszi számában találtam egy érdekes tanulmányt Szabó Lajos tollából (http://mediakutato.hu/cikk/2010_03_osz/06_liturgia_ritus_tomegkommunikacio).

   A szerző itt is az előbbi témánál említett problémákba ütközik: Az Isten-ember kommunikáció nehezen megfogható, az emberi oldal felől a szakrális kommunikáció nagyrészt szimbolikus (pl. a liturgia), ráadásul a kereszténység esetében jelen van a misztériumi jelleg, vagyis az, hogy bizonyos dolgok nem elmondhatóak. Mindehhez járul még a Shannon-Weaver-féle kommunikációs modellben megnevezett zaj, ami a médiumokra jellemző. Gondoljunk csak arra, hogy például a képernyőn a médiumok által megkonstruált valósággal találkozunk, amely az igazi üzenettől sokban eltérő is lehet. (Vö.: György Péter: Vasárnap, egyházi délelőtt, In.: Élet és Irodalom, 2009. 48. szám, http://www.es.hu/gyorgy_peter;vasarnap_egyhazi_delelott;2009-11-29.html, illetve Marshall McLuhannak a médiumról és az üzenetről vallott elmélete.)   Talán ennek is következménye, hogy a rádióban közvetített istentiszteletek jóval kedveltebbek, hallgatottabbak, hiszen a befogadó ebben az esetben nagyobb részben meg tudja határozni az üzenet befogadásának körülményeit.

  A kérdések száma jelzi, hogy mennyire sok még a vakfolt ezen a területen.  Bár "igazi komoly” válaszokkal nem szolgálhattam, de az talán méltatlan is lenne egy olyan témakör kapcsán, amelynek még csak a körvonalai látszanak.

2011. szeptember 30.   

                                                                     Magi Csaba

Eszterházy Károly Főiskola

mozgóképkultúra és médiaismeret MA; levelező

2 komment

Címkék: kommunikáció szakrális

A bejegyzés trackback címe:

https://kommedia2011.blog.hu/api/trackback/id/tr873268538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET 2011.10.08. 18:25:07

Sziasztok!
Szerintem roppant érdekes Csaba szövege a szakrális kommunikációról! Érdekes a felvetett probléma, el szeretném majd olvasni a cikkben ajánlott írásokat...
Gitta

KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET 2011.10.13. 22:01:54

Nagyon érdekes a bejegyzés, érdekes lehet, ha már transzcendentális síkon gondolkodunk, nem csak az "Istent" mint kommunikáló felet keresni ezen anyomvonalon, hanem az egyébb jelenésként számontartott dolgokat, mint ba kísértetek és egyéb "legendaszámba menő" dolgokat. Mivel egy szellemidézés is a transzcendens síkkal való (sikeres?) kommunikációt példázza.
süti beállítások módosítása